//Cultura K-Pop, strategie sau întâmplare?

Cultura K-Pop, strategie sau întâmplare?

Cei care iubesc acest stil de muzică, poate v-ați întrebat vreodată cum de o țară asiatică a putut să ajungă să facă legea în muzică în secolul 21, devansând, fără nici un drept de apel, industria muzicală americană, o industrie de miliarde de dolari.



Apariția acestui val muzical nu a fost un accident.

La sfârșitul anilor ’90, când întreaga Asie trecea printr-o criză economică și financiară masivă, liderii politici ai Coreei de Sud au decis să folosească muzica pentru a-și promova imaginea și pentru a pătrunde pe piața economică occidentală.
Astfel, Președintele Coreei de Sud, Kim Dae Jung (1998 – 2003, Premiul Nobel pentru Pace în anul 2000) a ales industria de divertisment ca un motor de creștere economică și de îmbunătățire a nivelului de trai. Guvernul sud-coreean a înființat un departament specific, dedicat muzicii pop coreene (korean-pop = k-pop) din cadrul Ministerului Culturii, alocând milioane de dolari acestui departament.

[caption id="attachment_2465" align="aligncenter" width="600"] Kim Dae Jung – Președintele Coreei de Sud 1998 – 2003[/caption]

Guvernul a tratat industria K-Pop în același mod în care guvernul american tratează industria automolistică și pe cea bancară, fiind industrii protejate de stat. De aceea, această strategie a inclus și construirea a numeroase săli masive de concerte, dezvoltarea tehnologiei informațiilor și de comunicare, tehnologiei de proiecții holografice și chiar la încurajarea dezvoltării barurilor karaoke. Totodată, există o continuă și strânsă colaborare între statul sud-coreean și marile corporații și agenții de entertainment coreene, statul elaborând planuri de dezvoltare și finanțare de Academii K-Pop pentru companiile de divertisment care doresc să antreneze talente internaționale.
În anul 2012, Ministerul de Sport și Turism a stabilit chiar un „comitet consultativ“ pentru a căuta modalități de a susține și promova cultura K-Pop.
Până la începutul anilor 2000, această industrie culturală coreeană a reușit să pătrundă pe piața est-asiatică iar după anul 2000 a invadat întreaga piață mondială.
Descoperirea K-Pop-ului și crearea acestui curent la scară globală a venit odată cu debutul trupelor TVXQ în 2003, SS501 și Super Junior în 2005.
În acest fel, în secolul 21, muzica K-Pop a devenit un „simbol național”.
Ministerul de Externe sud-coreean a însărcinat pe toți diplomații acreditați în întreaga lume să promoveze cultura pop coreeană.
Categoric, prin creșterea și recunoașterea internațională a valului K-Pop, a crescut substanțial și economia și nivelul de trai a populației sud-coreene dar, spun ei, că nu totul se reduce doar la bani. Este și o strategie de construire a prestigiului și cimentarea recunoașterii culturii sud-coreene la nivel mondial.


Și această concepție nu este nouă. Ea a fost pentru prima dată gândită și dorită încă din anul 1948, de către liderul mișcării de independență coreeană și Președinte provizoriu al Republicii Coreea, Kim Gu, care în cartea sa autobiografică scria:
„… Vreau ca națiunea noastră să fie cea mai frumoasă din lume. Prin aceasta nu vreau să spun cea mai puternică națiune. Pentru că am simțit durerea de a fi invadați de o altă națiune, eu nu vreau neamul meu să invadeze pe alții. Este suficient ca bogăția noastră să ne facă viața mai prosperă; este suficient ca puterea noastră să fie în măsură să prevină invazii străine. Singurul lucru pe care îl doresc în cantitate infinită este puterea unei culturi nobile. Doar puterea culturii ne poate face fericiți și poate da fericire și altora …” – citat Kim Gu, 1 martie 1948

[caption id="attachment_2464" align="aligncenter" width="509"] Kim Gu[/caption]

Vedeți mai jos trupele care au adus recunoașterea internațională culturii K-Pop.

TVXQ – Mirotic

Super Junior – No other

SS501 – Love Ya

Surse:

  • en.wikipedia.org;
  • npr.org/sections/codeswitch;
  • pri.org/stories